ריאות של מעשן

תסמיני הגמילה מעישון -כאבים בחזה, שיעול ועוד

הרשת מלאה בתמונות וסרטונים שמציגים תמונות של ריאות של אדם מעשן. ראות מפויחות, שחורות וכמעט שאינן מתנפחות.

אני מניחה שאתם יודעים את הקשר בין עישון לסרטן ריאות ואני גם בטוחה שאת יודעים את שאר הנזקים שהעישון עושה לגוף.

עם זאת, החלטתי לכתוב על השפעת העישון על הריאות שלנו, כדי שאולי נוכל להבין טוב יותר את הסכנות וגם את הדרכים להחזיר את הגוף שלנו למסלול. בואו נתחיל

איך העישון משפיע על הריאות

את עוצמת ההתמכרות לסיגריות יש המשווים לזו של התמכרות לסמים קשים, ממש כמו הרואין לדוגמא. לעישון יש השפעות ישירות ובלתי ישירות על בריאותם של אלו המעשנים (מעשנים אקטיביים)  וגם על אלו שנמצאים בסביבת המעשנים (מעשנים פסיביים).

כבר לאחר עישון הסיגריה הראשונה הגוף מגיב לכניסתם של החומרים הרעילים לתוכו. המעשן ירגיש נשימה מוגברת ודופק מואץ, לחץ דם גבוה ואולי גם חומציות יתר בקיבה. חלק גם סובלים מסחרחורות וחנק מהעשן, בחילות והקאות.

בין המחלות הראשונות הנקשרות לעישון הן מחלות ריאות ומחלות של מערכת הנשימה. זה מתחיל בדלקת סמפונות ומתפתח לדלקת כרונית שמתבטאת בשיעול בלתי פוסק ומפריע לחילוף גזים בריאות. החמצן בדם מתמעט מה שמוביל לקושי בביצוע כושר גופני מכל סוג שהוא. עישון לטווח ארוך מוביל לקוצר נשימה, זיהומים ודלקות ריאות חוזרות ונשנות.

אחד החומרים הרעילים הנמצאים בעשן הסיגריות שאנחנו מעשנים הוא CO. מדובר בחד-תחמוצת הפחמן אשר חודרת למערכת הנשימה ומונעת התקשרות של חמצן להמוגלובין, כלומר לא עובר מספיק חמצן לרקמות. תאי דם לבנים תוקפים את הרקמות הקיימות ושטח הריאה שדרכו עובר חמצן אל הדם קטנות, ויכולת הנשימה פוחתת.

מגוון המחלות שיכולות להיגרם כתוצאה מכך רבות. הנפוצה ביותר במחלות הריאה היא מחלת ריאה חסימתית – הרס ממשי של רקמת הריאה על ידי תאים של מערכת החיסון.

גם אסטמה היא מחלה חסימתית של דרכי האוויר ונובעת מתגובה דלקתית המתבטאת בהתקפים של קוצר נשימה. עשן הסיגריות עלול לגרור אחריו גם תגובה דלקתית של דרכי האוויר, שיכולה לחסום את הסימפונות.

 

ריאות של מעשן לעומת ריאות של לא מעשן

האמת היא, שאת ההבדל אתם בטוח כבר יודעים, ואם לא ידעתם אז עם כל מה שקראתם עד עכשיו הבנתם.

האמת היא, שאת ההבדל אתם בטוח כבר יודעים, ואם לא ידעתם אז עם כל מה שקראתם עד עכשיו הבנתם.

ובכל זאת, אשקף לכם שריאות בריאות הן בצבע ורוד, הן מתנפחות ומתמלאות באוויר בקלות יתרה, ואילו ריאות של מעשן הופכות שחורות ומקומטות. ריאות כאלו של מעשן בקושי מצליחות להכיל חצי מהאוויר הנשאף פנימה לתוכו.

וריאות של מעשן סיגריה אחת בלבד ביום?

רובנו הורגלנו לחשוב שסיגריה פה, סיגריה שם… אה, זה שטויות. זה כנראה מספיק בטוח כדי להרחיק אותנו מהסכנות הגדולות הצפויות למעשנים. כלומר, לאלו שמעשנים באמת.

ובכן, ההנחה הזו שגויה.

על פי מחקר שנעשה בשנת 2019, נמצא כי הנזק שנגרם מעישון

א. תקף לכל סוג של עישון

ב. צפוי להיגרם גם אם מדובר בכמות מועטה

הסקירה המקיפה כללה מיליוני נבדקים ומצאה כי גם עישון קל עלול לגרום למחלות חסימתיות ולנזקים בריאותיים קשים נוספים כמו התקפי לב, שבץ מוחי וכד', בדומה לעישון כבד.

עישון באירועים חברתיים, עישון במסיבה, עישון רק עם הקפה של הבוקר.. גם הם עלולים להביא את המעשן למחלות ואף לחס ושלום – מוות מוקדם.

אם נעשה השוואה כי לסבר את האוזן –

הממצאים הראו כי אלו שעישנו סיגריה אחת ביום היו בעלי סיכוי גבוה יותר למוות מוקדם ב64 (!) אחוזים ביחס לקבוצה של הלא מעשנים.

אלה שעישנו בין סיגריה אחת לעשר ביום אגב, היו בעלי סיכון של 87% למות מוות מוקדם.

ריאות של מעשן כבד

ריאותיו של מעשן כבד לא דומות בכלל לריאות שאתם מכירים כריאות. מעשנים כבדים סובלים מריאות שחורות, מזוהמות, מפויחות וכמעט אינן מתנפחות. הן לא אלסטיות ותהליך ההרס שלהן נראה היטב ברקמת הריאה.

ברשת קיימים לא מעט סרטונים שמראים בצורה מובהקת את ההבדלים. הסרטונים קשים לצפייה וזעזעו רבים. המתנגדים לעישון או אלו הנגמלים, אומרים שאלו המודעות הטובות ביותר להגברת המודעות של נזקי העישון.

ריאות של מעשן נרגילה[מק1] 

בואו נשבור מיתוס. עישון נרגילה זה לא סתם עישון, זה עישון שמזיק לבריאות בדומה לעישון סיגריות!!! עישון נרגילה מגביר את הסיכון לסרטן, למחלת ריאה ולמחלות אחרות ואף להתמכרות. בדומה לעישון סיגריות, גם בעישון נרגילה הגוף נחשף לחומרים רעילים ומסרטנים.

לעישון נרגילה יש השפעות חמורות על דרכי הנשימה, ממש בדומה לעישון סיגריות כפי שדיברנו קודם לכן. עישון הנרגילה עלול לגרום למחלת ריאות חסימתית כרונית, ברונכיט כרוני, נפחת ריאות, אסתמה, הרעלה שתוביל לקוצר נשימה ועוד.

מכאן שריאותיו של מעשן נרגילה זהות לריאותיו של מעשן סיגריות. גם מעשן נרגילה יסבול מריאות שחורות ולא מתפקדות…

ריאות של מעשן פסיבי

לצערו של המעשן הפסיבי, גם הגוף שלו חשוף לסכנה.

נדמה כי גם אם קיימת מודעות לנזקים של עישון פסיבי, רבים עדיין לא תופסים את ההיקף והחומרה. מחקרים אף מצביעים על כך שמעשנים נוטים לתפוס את הנזק של עישון פסיבי כקטן יותר. מחקר ישראלי העלה כי הורים מעשים לדוגמא תופסים את הנזק עבור ילדיהם כקטן יותר בהשוואה להורים שאינם מעשנים. אך המציאות היא אחרת;

עישון פסיבי עלול בהחלט להוביל לנזקים נרחבים באיברים רבים בגוף. חלקם אף קטלניים. למעשה מספיקה חשיפה של כמה דקות בודדות לעישון פסיבי כדי לגרום להיצרות בדרכי הנשימה ופגיעה בתפקודים נשימתיים. גם הקשר לסרטן ריאות כבר הוכח.

בטווח הקצר אגב, עישון פסיבי עלול לגרום לגירוי בעיניים, לכאב ראש, לחילה ולסחרחורות.

ריאותיו של מעשן פסיבי ייפגעו גם הן! והפגיעה היא זו שתוביל למחלת ריאות חסימתית וקוצר נשימה.

איך לצמצם את נזקי העישון ולהפסיק לעשן

הדרכים לניקוי הריאות מעישון

למרות כל הרשום מעלה, ולמרות הנזקים החמורים ששאיפת עשן סיגריות ונרגילה עלולה לגרום לו, יכולת הניקוי של הגוף שלנו היא מדהימה. ההסבר לכך הוא דיי פשוט: אחד ממרכיבי הסיגריה הוא הפחמן הדו חמצני שנקשר לכדוריות דם אדומות. בעת הפסקת העישון, רמת הפחמן הדו חמצני יורדת ומעבר החמצן לחלקי הגוף השוני משתפרת משמעותית. העלייה הזו ברמת החמצן הגוף והאטה הגיונית בקצב הלב, משפרים את איכות הנשימה ומורידים משמעותית את הסיכון לחלות בהתקף לב.

קיימות דרכים שונות לעזור לריאות שלכם להתנקות מהנזקים שצבר:

  1.     נשמו אוויר נקי – ללא אבק ללא זיהום. מצאו את המקום עם האוויר הצח ביותר שאתם מכירים ותתנו לגוף לנשום.
  2.     בצעו פעילות גופנית – החומרים שמשתחררים במהלך הפעילות בריאים לגוף ויחזקו את הריאות שלכם.
  3.     תרגילי מדיטציה ויוגה – רצוי לתרגל באופן יומיומי את פעילות השקט שתעשה לכם הכי טוב ותרגיע אתכם.
  4.     תזונה טובה ובריאה – הזינו את הגוף בפירות וירקות. לא דיאטת כאסח ולא לוותר על מאכלים מסוימים על דעת עצמכם. היוועצו עם רופא ובדקו מה המאכלים שמכילים הכי הרבה ויטמינים שבריאים לגוף שלכם.
  5.     המנעו מעישון פסיבי – עישון לא רצוני מזיק בדיוק כמו עישון אקטיבי. שימו לב, לפחות בהתחלה, למקומות הבילוי אליהם אתם יוצאים ולסביבה שאיתה אתם נמצאים. וזה מחזיר אותנו לסעיף 1 – נשמו כל הזמן אוויר נקי.

 

 

השפעות העישון

אם אנסה לסכם את כל מה שכתבתי כאן, כנראה שפשוט אגיד שעישון ידוע כמזיק לבריאות וכגורם למחלות לב, מחלות ריאות, מחלות נשימה. מרגע שתתחילו לעשן הריאות שלכם לא ייראו אותו הדבר ולא ירגישו אותו הדבר.

אבל חשוב לי להזכיר עוד כמה דברים:

העישון ממכר לא רק מבחינה גופנית אלא גם מבחינה פסיכולוגית. מדובר באחת ההתמכרויות הקשות ביותר הידועות לאדם. ההתמכרות הזו פוגעת לנו באיברים רבים בגוף, וחלק מן המחלות העלולות להיגרם הן חשוכות מרפא.

זכרו שעישון סיגריה אחת ביום הרסני בדיוק כמו עישון קופסא ביום! ועישון נרגילה זהה לעישון סיגריות. ההשפעות הן אותן השפעות מזיקות ומסכנות חיים.

הימנעו גם מעישון פסיבי, הוא לא פחות מסוכן. בעישון פסיבי אנחנו עדיין שואפים עשן ורעלים אל תוך הריאות שלנו. הרעלים נטעמים במערכת הדם שלנו, מגיעים למוח ומזיקים לבריאות.

ישנה חשיבות רבה להבנה מוקדמת של הנזקים. הגוף שלנו חכם! והוא יוכל לנקות את עצמו אם רק תאפשרו לו.

סגלו לעצמכם אורח חיים חדש, החליפו התמכרות מזיקה בהתמכרות בריאה, בחרו את הספורט האהוב עליכם ותתמידו בו, שנו את הרגלי התזונה שלכם. תתמידו בפעילויות חדשות ובריאות ותגרמו לגוף שלכם להכיר את עצמו מחדש.

פוסטים נוספים בבלוג

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שתף