עישון

בואו נדבר על עישון.
  • עישון זה שאיפה של עשן, עישון זה נשיפה של עשן.
  • לעשן זה להרגיש כל נשימה בריאות.
  • עישון זה סיגריות, זה נרגילה, זה קנאביס, זה חשיש.
  • עישון זה כיף- זה לשבת עם חברים, זה לצאת להפסקה. זה לשתות קפה, לרקוד במסיבה.
  • לעשן זה לסיים את היום… כמו שצריך.
אבל מאחורי כל זה קיים הפוטנציאל למחלות רבות.
עישון פסיבי מסכן את המשפחה שלך
אז נכון כיף לעשן, אבל יחד עם זאת זהו הרגל הרסני לא רק עבורכם אלא גם עבור הקרובים אליכם

החומר העיקרי אותו אנו מעשנים הוא טבק, המכיל ניקוטין, ואלו הם שהופכים את ההרגל להתמכרות.

 

ההתמכרות לעישון סיגריות היא התמכרות כרונית, לחומר הניקוטין ולפעולת העישון עצמה, על אף שהסכנות הכרוכות בעישון ברורות לכולם. 

ניקוטין הוא סם פסיכואקטיבי ממריץ, המצוי בצמח הטבק ומהווה את החומר הפעיל בסיגריות.

השפעותיו על בני אדם משתנות בהתאם לפרמטרים שונים כמו גיל או תזונה, אך הדומה לכולם הוא שברגע שהניקוטין נשאף לריאות הוא נספג במהרה במחזור הדם, גורם לשחרור של אדרנלין וכך גורם ל:

  • ערנות
  • האצת קצב פעימות הלב 
  • עלייה בלחץ הדם

הניקוטין גם גורם לשחרור דופמין שזהו החומר שגורם לתחושת ההנאה מהעישון ובסופו של דבר הנה לנו גלגל ההתמכרות כולו.

הרי אם כיף לכם, תפסיקו? סביר להניח שלא.

אך שימו לב, נזקי העישון נגרמים מעוד מאות חומרים נוספים אשר שוקעים בריאות שלנו עם שאיפת העשן.

אז איך עישון משפיע עלינו ביום יום?

הרגלי העישון הם רבים ומגוונים, משתנים בין המעשנים הקלים למעשנים הכבדים.

חלקם מנסים לספק צורך פיזי, חלקם רגשי, חלקם חברתי וחלקם ממש חווים תלות ממשית בניקוטין.

עישון סיגרים
ייתכן ובחרתם לעשן סיגרים כי מישהו הניח כי זה פחות מסוכן, אך דעו כי כל שאיפת עשן מסכנת את בריאותכם

נזקי העישון באים לידי ביטוי לא רק פיזית, אלא גם בתלות הפסיכולוגית שנוצרת למעשן.

רבים עושים קישור, לעיתים מבלי לשים לב וזה הופך להתניה, בין מצבים בחייהם ורגעים ספציפיים לעישון סיגריות. 

מבחינה פיזיולוגית, גם המעשנים הקלים, המעשנים התקופתיים נקרא להם, חשופים לסיכון בריאותי משמעותי, במיוחד בתחום מחלות הלב וכלי הדם.

הסיכון כמעט זהה לאלו המעשנים באופן יומי.

עישון סיגריות, ובעצם שאיפת החומרים לגוף ולריאות, הוא גורם ראשי למחלות קשות שניתנות למניעה!

העשן, הניקוטין, הזפת ושאר החומרים הרעילים שנכנסים לגוף במהלך העישון גורמים לסתימות, מכווצים עורקים, פוגעים בהובלת החמצן למערכת הנשימה ועלולים לגרום ל:

  • מחלות לב וכלי דם, טרשת עורקי ומפרצת באבי העורקים
  • סרטן מכל מיני סוגים
  • פגיעה בדרכי הנשימה כמו ברונכיטיס ומחלת ריאות חסימתית
  • פגיעה בפוריות הגבר
  • חנק לעור הפנים ואלרגיה

ברמה היומיומית, העישון וכל מה שנלווה לו עלול לפגוע בכושר הגופני ובפעולות שגרתיות כמו נשימה סדירה, הליכה, ריצה קלה וכד'.

ומה לגבי עישון כשנגיף משוגע מרחף מעלינו וגם ככה מאיים?

עישון בזמן קורונה:

אחרי שראינו מה העישון יכול לגרום, מה חולה קורונה מעשן יגיד? או חולה קורונה שמעשנים ללידו? 

החולים בקורונה בעצם חווים ירידה בתפקודי הריאות שלהם.

עישון בזמן קורונה
עישון בזמן קורונה מסכן אתכם ואת הסובבים אתכם אף יותר. שמרו על הריאות שלכם, זהו איבר חיוני לחיים

העישון מגביר את הסיכון למחלות קשות מאחר ומחליש את המערכת החיסונית ומכאן את יכולתו של הגוף להתמודד עם הנגיף הזר הזה, שמבלי להוסיף את נזקי העישון – אנחנו עדיין לא יודעים להתמודד איתו.

החדשות העגומות הן שגם בזמן המשבר, בזמן שכמעט כל ביקוש nice to have ירד מהפרק, הסיגריות לא מוותרות וכך גם המעשנים.

שלא נדבר על חברות הטבק ששיווקו תנאים נוחים יותר למכירה והופ, אם לפני הסגר היה צריך לבקש לצאת ל"הפסקת סיגריה" עכשיו כל מה שצריך זה לצאת למרפסת.

ואני שואל – סיגריות: must to have או Nice to have ?

אוקיי, אז הקורונה מרחפת מעלינו. ואיך משפיע עישון קנאביס בתקופה קורונה?

מחקרים שנעשו חושפים כי טיפול שמשולב עם קנאביס יכול בהחלט להפחית סיכונים לסיבוכי קורונה.

השימוש בCBD, החומר הפעיל בקנאביס, יכול לסייע בדיכוי תופעה מאוד מאוד מרכזית שנמצאה בחולי קורונה, שמה "סערת ציטוקינים".

הציטוקינים, נשמעים חמודים אמנם, אבל בגדול הם המשפיעים על הקשר בין התאים והם אלו שיחליטו אם לדכא או לעודד דלקת. 

בזמן קורונה, כאשר המערכת החיסונית מוחלשת, משתחררת כמות גדולה של ציטוקינים, ועל כן "סערה". כמו זו גדולה כל כך שיכולה להוביל לתגובה חיסונית שעלולה אף לסכן חיים.

האם עישון פסיבי גם הוא עישון?

מעניין. לחשוב על להיות בסכנה מבלי לסכן את עצמי…

קיימים חוקים המגבילים עישון במקומות ציבוריים ונראה כי קיימת מודעות כזו או אחרת לנזקים של עישון פאסיבי.

עישון סיגריה אלקטרונית
ייתכן ואתם חושבים כי עישון סיגריה אלקטרונית איננו מסכן אתכם, אך דעו כי כל שאיפת עשן המכילה ניקוטין ממשיכה להחזיק אתכם במלכודת הניקוטין

אבל רבים לא תופסים את ההיקף והחומרה.

למעשה, כ35% מהישראלים הבוגרים שאינם מעשנים מדווחים שהם חשופים לעישון שכופים עליהם, באופן קבוע.

אמנם הסכנות שבעישון פסיבי קטנות יותר מאלו שמיוחסות לעישון אקטיבי, אבל הן שם והן קיימות.

ילדים אגב, חשופים הרבה יותר מאוכלוסיה בוגרת לנזקי עישון פסיבי משתי סיבות עיקריות:

  1. ילדים שואפים מזהמים רבים יותר ביחס למשקל גופו ומאחר וקצת תחלופת האוויר שלו גבוהה יותר
  2. ילדים לא יכולים לבחור בעצמם את הסביבה בה נמצאים ולכן אם נחשפים לעשן כתוצאה מעישון הם לא יכולים לשלוט בזה

חשוב להבין שעישון פסיבי לא אומר להיות ספציפית ליד מעשן.

עישון פסיבי יכול לבוא לידי ביטוי גם תוך שהות בחדר בו עישנו קודם לכן או תוך חשיפה לבגד שספג עשן במועד מוקדם יותר.

תופעה מסוג זה מכונה גם "עישון מיד שלישית" והיא אמיתית לחלוטין.

עישון פסיבי גם עלול לגרום לנזקים שונים באיברים רבים בגוף, כגון:

  1. עליה בסיכון לנזלת אלרגית
  2. עליה בסיכון לדלקות שיניים
  3. עלייה בסיכון לסרטן חלל האף, הסינוסים, הריאות ואצל נשים גם סרטן השד
  4. עליה בסיכון לבעיות פיריון
  5. עליה בסיכון לכבד שומני

ואלו רק חלקים קטנים מהרשימה. 

אז, כבר התחלתם לחשוב על גמילה מעישון?

אז נגיד והחלטנו להפסיק לעשן, מה קורה לנו בגוף לאחר הפסקת עישון?

כדי להבין מה קורה בסוף נחזור רגע להתחלה. 

זוכרים שאמרנו שלעשן זה עשן, זה כיף, זה עיסוק, זה עולם…

אבל אמרנו גם שעישון זה ניקוטין.

אותו חומר ממכר שנלווה לחומרים רעילים אחרים המצויים בתוך הסיגריה ונכנסים למחזור הדם באמצעות שאיפת העשן לריאות.

תסמיני הגמילה מעישון מקשים על הגמילה
מומלץ לרכוש חפיסת סיגריות ולקרוע כל אחת מהן לחתיכות , כך תוכלו לעזור לעצמכם מהבחינה הפסיכולוגית

זאת אומרת, שכשקיבלנו את ההחלטה להפסיק לעשן, הגוף כנראה כבר היה מצוי במצב שידרוש ממנו גמילה וניקוי.

תהליך הגמילה אינו פשוט, במהלכו ככל הנראה תסבלו מתסמינים פיזיים ונפשיים שונים, החל מכאבי ראש ועד עצבנות ונדודי שינה.

זה יתחיל בתגובה טובה של הגוף במהלכה קצב הלב יחזור לנורמל ויחול שיפור כללי משמעותי במחזור הדם.

בהמשך, גזים רעילים שהצטברו בגוף יחזרו גם הם לרמות נורמה ולאחר 24 שעות, יום שלם! ללא עישון – הסיכון להתקף לב, כן כן, להתקף לב, יורד משמעותית.

אחרי 48 שעות כבר תחושו שיפור בחוש הטעם והריח ורק אז תבינו כמה שונה זה היה עד עכשיו.

עם כל היופי שמשתמע מהכתוב מעלה, הגוף יתחיל ממש תכף לקלוט ולפלוט את תסמיני הגמילה שלו.

הרצון הפיזי לעשן יתפוס מקום גדול בהתמודדות, הצורך החברתי גם הוא.

הגוף יתחיל להתעורר וירגיש שהוא פשוט חייב את זה.

אז שימו לב לזה – 72 שעות בלבד! זהו. זה הזמן הדרוש לניקוטין לצאת מהגוף. 

אם תעמדו ב3 הימים הראשונים הדרך לגמילה תהפוך ותהיה אפשרית יותר.

אתם בטח חושבים לעצמכם עכשיו שניסיתם הכל, או שוואלה, לא בא לכם אפילו לנסות.

אתם לא רוצים להפסיק לעשן. אבל… אולי כדאי שתחשבו על זה שוב.

איך? באמצעות פלא הטבע והמכשור הטכנולוגי: סיגריות צמחיות. 

תתחילו את שנת 2021 עם עישון צמחי;

עישון סיגריות שאינן מכילות ניקוטין ב-כ-ל-ל וגם לא חומרים ממכרים אחרים.

עישון צמחי יעזור לכם להתגבר על תסמיני הגמילה הנפשיים, הרגשיים והפיזיים.

תבחרו את הטעם האהוב עליכם, את צמח המרפא החביב עליכם ותתחילו דרך חדשה.

זכרו ששאיפת עשן מכל סוג שהיא אינה סמל הבריאות. אך עם זאת – יש עשן ויש עשן…

היגמלו עוד היום מסיגריות ניקוטין והתחילו את שנת 2021 באנרגיות אחרות.

הרי אם בשנה שעברה היו אומרים לכם שאתם יכולים לעשן כדי להפסיק לעשן – הייתם מאמינים?

תנו לעצמכם הזדמנות.

זאת אומרת, שכשקיבלנו את ההחלטה להפסיק לעשן, הגוף כנראה כבר היה מצוי במצב שידרוש ממנו גמילה וניקוי.

תהליך הגמילה אינו פשוט, במהלכו ככל הנראה תסבלו מתסמינים פיזיים ונפשיים שונים, החל מכאבי ראש ועד עצבנות ונדודי שינה.

זה יתחיל בתגובה טובה של הגוף במהלכה קצב הלב יחזור לנורמל ויחול שיפור כללי משמעותי במחזור הדם.

בהמשך, גזים רעילים שהצטברו בגוף יחזרו גם הם לרמות נורמה ולאחר 24 שעות, יום שלם! ללא עישון – הסיכון להתקף לב, כן כן, להתקף לב, יורד משמעותית.

אחרי 48 שעות כבר תחושו שיפור בחוש הטעם והריח ורק אז תבינו כמה שונה זה היה עד עכשיו.

עם כל היופי שמשתמע מהכתוב מעלה, הגוף יתחיל ממש תכף לקלוט ולפלוט את תסמיני הגמילה שלו.

הרצון הפיזי לעשן יתפוס מקום גדול בהתמודדות, הצורך החברתי גם הוא.

הגוף יתחיל להתעורר וירגיש שהוא פשוט חייב את זה.

אז שימו לב לזה – 72 שעות בלבד! זהו. זה הזמן הדרוש לניקוטין לצאת מהגוף. 

אם תעמדו ב3 הימים הראשונים הדרך לגמילה תהפוך ותהיה אפשרית יותר.

אתם בטח חושבים לעצמכם עכשיו שניסיתם הכל, או שוואלה, לא בא לכם אפילו לנסות.

אתם לא רוצים להפסיק לעשן. אבל… אולי כדאי שתחשבו על זה שוב.

איך? באמצעות פלא הטבע והמכשור הטכנולוגי: סיגריות צמחיות. 

תתחילו את שנת 2021 עם עישון צמחי;

עישון סיגריות שאינן מכילות ניקוטין ב-כ-ל-ל וגם לא חומרים ממכרים אחרים.

עישון צמחי יעזור לכם להתגבר על תסמיני הגמילה הנפשיים, הרגשיים והפיזיים.

תבחרו את הטעם האהוב עליכם, את צמח המרפא החביב עליכם ותתחילו דרך חדשה.

זכרו ששאיפת עשן מכל סוג שהיא אינה סמל הבריאות. אך עם זאת – יש עשן ויש עשן…

היגמלו עוד היום מסיגריות ניקוטין והתחילו את שנת 2021 באנרגיות אחרות.

הרי אם בשנה שעברה היו אומרים לכם שאתם יכולים לעשן כדי להפסיק לעשן – הייתם מאמינים?

תנו לעצמכם הזדמנות.

מאמרים באותו נושא