גמילה מעישון – 72 שעות ראשונות ואיך להתגבר עליהן

מתעוררת בבוקר ומתחילה להשתעל? מרגיש שאת כל המשכורת אתה מוציא על סיגריות? אולי הגיע הזמן לחשוב על הפסקת עישון.

קצרים בזמן? לחצו על הקישור ודלגו לפסקה שמעניינת אתכם



אז נכון, זה קל להגיד שצריך להפסיק לעשן ובטח יש לכם חברים ומשפחה שתמיד מזכירים לכם שאתם צריכים להפסיק לעשן.

אבל כל מי שמעשן יודע שקל להגיד אבל קשה מאוד לעשות.

אנו יודעים שהעישון גורם לנזקים בריאותיים ופשוט מקצר את החיים ופוגע באיכותם;

אבל למרות זה קשה מאוד להפסיק לעשן, זאת מכיוון שהניקוטין הוא סם ממכר והסיגריות יוצרות תלות נפשית קשה.

סיכום ✔️ לכל מי שרוצה את זה קצר ולעניין:

  • גמילה מעישון תסייע להפחית את הסיכוי למחלות לב, ריאה ושבץ ותתרום לשיפור כללי בבריאות.
  • הפסקת עישון מעוררת תהליך הדרגתי של ניקוי הגוף ושיפור המצב הבריאותי.
  • כבר ב 24 השעות הראשונות יש שינוי, אך מדובר בתהליך אשר לוקח 15 שנה.
  • התמודדות עם גמילה מעישון כוללת תופעות לוואי שונות כגון: תחושת השתוקקות לסיגריות, בעיות שינה, דיכאון ושינויי מצב רוח, עליה במשקל וקשיי ריכוז.
  • ישנם עזרים שונים אשר יכולים לסייע בהתמודדות עם תופעות הלוואי כגון: מסטיק ניקוטין, סיגריות ללא טבק ואפילו תרופות.
  • גם פעילות גופנית, תזונה נכונה ועיסוק בדברים מרגיעים יכולים להקל על תהליך הפסקת העישון ותופעות הלוואי המאפיינות אותו.
גמילה מעישון תציל את הסובבים מעישון פסיבי
זה הזמן לעצור ולחשוב על הסיבה מדוע בכלל התחלתם לעשן? האם העישון פוגע רק בכם או גם בסובבים אתכם?

אבל בואו נשים בצד את מה שאחרים אומרים ונשקול את הדברים לבד עם עצמינו.

אנו לא מפסיקים לעשן בגלל מה שאומרים אחרים, גמילה מעישון זה קודם כל עבור עצמינו וגם על מנת לא להרעיל את הקרובים אלינו.

זה לא בגלל שלוחצים עלינו להפסיק לעשן, זה בגלל שאנו מבינים שזה מזיק מאוד לבריאות שלנו ואנו רוצים לחזור לחיות חיים בריאים ללא סיגריות.

אם אתם מתעניינים בגמילה מעישון כדאי לכם להמשיך ולקרוא.

אנו רוצים שתצליחו להפסיק לעשן, אך חשוב שתדעו מה מצפה לכם בתהליך הגמילה מעישון, כך תוכלו להיות מוכנים טוב יותר ולהגדיל את הסיכויים

שתצליחו בהליך הגמילה ותתחילו חיים חדשים ובריאים ללא עישון סיגריות המזיקות לבריאותכם.

גמילה מעישון -השלבים הראשונים

אז מה בעצם קורה החל מהרגע שאתם מכבים את הסיגריה ואומרים די לעישון?

ברגע שמכבים את הסיגריה רמת הניקוטין בגוף מתחילה לרדת, ותוך זמן קצר תרצו להדליק עוד סיגריה על מנת לספק למוח שלכם את הניקוטין שהוא מבקש.

אך אם הפעם בחרתם בהפסקת עישון, המשמעות של זה היא:

שלא תדליקו עוד סיגריה והגוף לא יקבל את הניקוטין וכל יתר אלפי הרעלים שבסיגריה, וכך אתם בעצם מתחילים את תהליך הגמילה מהסיגריות.

הפסקת עישון עם תחליפים טבעיים לעישון
הגוף והמוח התרגלו לקבל כמויות קבועות של ניקוטין במהלך היום, תשברו את המעגל הזה ותצאו ממלכודת הניקוטין

ברמת העיקרון הגוף מתחיל את תהליך הניקוי וההחלמה, זהו תהליך ארוך אשר לוקח שנים.

אך כבר תוך 3 שבועות אתם צפויים לשינוי משמעותי – אתם צפויים לשיפור בכושר הגופני, והפחתה בשיעול והנזלת הכרונית המאפיינת את המעשנים.

זה אפילו יבוא לידי ביטוי במראה העור שהולך משתפר וחוזר לצבעו המקורי.

התהליך מתחיל באופן מידי, למעשה כבר 20 דקות לאחר הסיגריה הראשונה כבר יש שיפור בלחץ הדם.

24 שעות אחרי הסיגריה והגוף שלכם כבר מתנקה מחד תחמוצת הפחמן.

אחרי 48 שעות הגוף שלכם כבר נקי מניקוטין.

וכך הגוף שלכם הולך ומתנקה, ומשתקם מכל נזקי העישון שנגרמו לו במשך השנים.

לאט לאט הסיכויים למחלות לב, אירוע מוחי וסרטן ריאות הולכים ומשתווים לאלו שאינם מעשנים.

אך במקביל לתוצאות החיוביות, השלבים הראשונים של גמילה מעישון הם אינם קלים.

במהלך הפסקת עישון אתם עומדים להתמודד עם:

  • השתוקקות חזקה לסיגריות
  • קשיי ריכוז
  • הפרעות שינה
  • דיכאון
  • שינויים רגשיים
  • עלייה במשקל

אל תילחצו מהתופעות הללו, מדובר בתופעות זמניות האופייניות לגמילה מעישון.

אך זה באמת שווה את המאמץ ואין ספק כי הבחירה הנכונה היא, להפסיק לעשן.

תוך כמה זמן הניקוטין ייצא מהגוף לאחר גמילה מעישון
12 השעות הראשונות יהיו קשות כיוון שהגוף רגיל "למנה" שלו , אך לאחר 72 שעות תרגישו הקלה משמעותית

מה תחוו בכל אחד מתופעות הלוואי שלאחר הגמילה?

השתוקקות לסיגריות

הניקוטין הוא סם ממכר וכאשר הגוף אינו מקבל ניקוטין נוצרת תחושה של השתוקקות.

עד היום כל פעם שהרגשתם את התחושה הזו פשוט הדלקתם עוד סיגריה.

בהפסקת עישון ההשתוקקות מורגשת בצורה חזקה לאחר 6-12 שעות.

היא באה והולכת ויש המתארים זאת כהתקפי השתוקקות אשר יכולים להימשך מספר דקות.

קשיי ריכוז 

ישנן סיבות שונות מדוע בעת הפסקת עישון אתם מתקשים להתרכז.

אחת הסיבות היא שאתם פשוט חושבים על סיגריה ומתמודדים עם תחושת ההשתוקקות, כלומר תשומת הלב שלכם היא בסיגריות.

אך ישנן גם סיבות פיזיולוגיות לקשיי הריכוז בעת גמילה מעישון, זוהי תוצאה של האטת פעילות המוליכים העצביים במוח לאחר הפסקת העישון.

אך אל דאגה זוהי תופעה זמנית אשר מורגשת בחוזקה בשבוע שבועיים הראשונים, אך עוברת לאחר חודש.

הפרעות שינה בעת הפסקת עישון

בעת הפסקת העישון אתם צפויים לסבול מהפרעות בשינה.

אלו עלולים להיות קשיים להירדם והתעוררויות חוזרות במהלך השינה.

הפרעות שינה לאחר גמילה
קושי להירדם, ונדודי שינה אלו תופעות לוואי שכיחות לאחר גמילה מעישון

אך באופן הדרגתי השינה שלכם תתארך ותשתפר ובסופו של דבר הבעיה תחלוף.

למעשה ברוב המקרים הבעיה חולפת לאחר שבוע.

דיכאון בעת גמילה מעישון

לניקוטין השפעות שונות על המוח.

מצד אחד הוא חומר מעורר ומצד שני הוא גם חומר מרגיע.

הגמילה מהניקוטין יכולה להוציא את המוח מאיזון ולגרום גם לתחושות של דיכאון.

אם סבלתם בעבר מבעיה זו, ישנם סיכויים בינוניים שתתמודדו איתה שוב במהלך גמילה מעישון.

אם לא סבלתם מדיכאון ישנם סיכונים נמוכים מאוד שתחוו עכשיו דיכאון.

באופן כללי זוהי תופעה נדירה יחסית של הפסקת עישון ולרוב חולפת תוך חודש.

שינוי מצב רוח

במהלך גמילה מעישון אתם עלולים לסבול מתחושות שונות של כעס, תחושות תסכול, חרדה וחוסר מנוחה.

גם תופעות אלו הן זמניות ומקורן הוא באותו חוסר איזון בפעילות המוח.

אתם צפויים להיות חסרי סבלנות ובעלי נטייה גדולה יותר להיכנס לוויכוחים.

עלייה במשקל

לאחר שתפסיקו לעשן אתם צפויים לגלות מחדש את עולם הטעמים והריחות.

עד היום טעמי הסיגריות מנעו מכם להריח ולהרגיש טעמים, אך מעכשיו הכול הולך להשתפר!

אתם צפויים לגלות עניין רב יותר באוכל.

כמו כן האכילה יכולה להיות פיצוי על תחושות החרדה.

ולבסוף גם ניקוטין עצמו הוא חומר המאיץ את המטבוליזם ולאחר הפסקת עישון מערכת העיכול שלכם פחות יעילה.

עלייה במשקל לאחר גמילה מסיגריות
לא חייבים לעלות במשקל כאשר מפסיקים לעשן. ישנן שיטות רבות שיכולות לעזור להימנע מעלייה במשקל

איך להתכונן לגמילה מעישון?

על מנת להיות מוכנים להפסקת עישון צריך להיות מודעים לכל אותן תופעות הלוואי שאיתן אתם צפויים להתמודד, ולנקוט באמצעים אשר יעזרו לכם להתמודד עם כל תופעות הלוואי השונות של הפסקת עישון.

למשל ישנן פעילויות שונות שתוכלו לעשות, וגם עזרים שונים כמו תרופות להפסקת עישון ותחליפי טבק.

למעשה ישנן אפשרויות רבות אשר יכולות להקל עליכם את תהליך הגמילה ולעבור אותו בשלום:

ועוד.

לכל אחת מתופעות הלוואי ניתן למצוא פתרון, כאשר באופן כללי אנו מדברים על פעילות גופנית, תרגול נשימות, העשרת התפריט בירקות ומציאת תחליפי עישון פחות מזיקים.

לאיזה תופעות לוואי לצפות במהלך הגמילה?

במסגרת תופעות הלוואי של העישון אתם יכולים לחוות שיעול מוגבר הכולל ליחה שחורה, כמו גם רעב מוגבר.

אלו הם תהליכים טבעיים הקשורים להתנקות הגוף.

שיעול:

שיעול הוא המנגנון של הגוף על מנת לנקות את מערכת הנשימה.

פעולת השיעול פשוט פולטת החוצה כל מיני זיהומים ממערכת הנשימה.

לאחר שהפסקתם לעשן הגוף שלכם מקבל את ההזדמנות לנקות את עצמו ולכן אתם צפויים גם לשיעול מוגבר.

ליחה שחורה:

הפרשה מוגברת של ליחה היא דבר טבעי בעת הפסקת עישון.

יש לראות אותה בתור תופעה חיובית מכיוון שזה מראה שמערכת הנשימה מתחילה לנקות את עצמה.

בליחה יכולים לצאת משקעים שונים שנכנסו לשם במהלך העישון ולפעמים היא ממש נראית שחורה.

שימו לב שמידה ויש לכם הפרשות של דם בליחה ישנו חשש לסרטן ריאות ומומלץ לפנות לייעוץ רפואי.

איך תוכלו להתגבר על השמנה לאחר הפסקת עישון?

תחושת הרעב, שכבר הסברנו קודם את הסיבות שלה, היא אחד המאפיינים השכיחים של הפסקת עישון.

לא במקרה רבים מאלו אשר מפסיקים לעשן מדווחים על תחושה של רעב מוגבר.

אנו מקווים כי זה לא מה שמונע מכם להפסיק לעשן.

על מנת להתמודד עם זאת הכינו ירקות בריאים שתמיד יהיו בהישג יד והקדישו זמן לפעילות גופנית.

עכשיו כאשר אתם נושמים יותר טוב גם תעלה לכם המוטיבציה לשמור על הכושר.

ניקוי ריאות לאחר גמילה מסיגריות
לגוף שלכם יכולת טבעית לנקות את עצמו, כל מה שאתם צריכים לעשות זה פשוט להפסיק לזהם אותו

כיצד לנקות את הריאות לאחר הגמילה מעישון?

לאחר הפסקת עישון הגוף מתחיל את התהליכים הטבעיים של ניקוי הריאות.

ברמה הבסיסית חשוב שתמשיכו לנשום אוויר נקי, ללא עישון וללא שהיה בסביבה בה ישנם מעשנים (עישון פסיבי).

(לאלה מאיתנו שמוכנים להתאמץ יותר) תוכלו לעשות מספר לא מובטל של דברים על מנת לעזור לגוף להתנקות.

כך הגוף יוכל להתקדם ולנקות את הגוף.

עיסוק בפעילות גופנית אירובית יכול לשפר את סיבולת הלב ריאה ולתרום לבריאותכם.

מאמרים באותו נושא